Dla większości posiadaczy samochodów wymiana opon jest czynnością niezwykle uciążliwą, o której pamięta się w ostatniej kolejności. Codziennością jest oglądanie letnich opon na śliskich nawierzchniach pokrytych warstewką świeżego śniegu. Równie często ogląda się widok ciężkich, zimowych kół na letnich, rozgrzanych słońcem asfaltowych drogach, które nieubłaganie degradują jakość takich opon. Trzymanie się odpowiednich okresów wymiany opon nie jest łatwe ze względu na mnogość zajęć, które zaprzątają ludziom na co dzień głowy – nie wiedzieć czemu jest to spychane coraz dalej na liście rzeczy do zrobienia mimo, że odpowiada za bezpieczeństwo na drodze.

Opony letnie

Opony na sezon letni, jak sama nazwa wskazuje powinny być stosowane w miesiącach ciepłych, ponieważ mieszanka gumowa składająca się na ich wykonanie traci swoje właściwości jezdne poniżej temperatury 7 stopni Celsjusza to wtedy właśnie jest moment, kiedy trzeba wymienić opony na wersję zimową.

Opony letnie osiągają maksimum swoich parametrów w bardzo wysokich temperaturach, dzięki czemu ich osiągi są naprawdę wysokie. Pozostawienie ich zarówno na suchym, jak i na mokrym podłożu nie zmienia ich korzystnych właściwości. Dedykowane do ciepłej pory roku zapewniają wysoki komfort podczas hamowania – zarówno w kwestii szybkości reakcji oraz akustyczności. Opony letnie stosowane w ciepłe miesiące ograniczają zużycie paliwa i zapewniają bardzo dobrą przyczepność, zapewniając pasażerom maksymalne bezpieczeństwo podczas jazdy. Ich zużycie, w porównaniu z oponami wielosezonowymi jest zdecydowanie niższe, a więc warto wybierać je wtedy, kiedy pokonuje się rocznie trasy głównie poza miastem, od długości większej niż 5000 km.

Opony zimowe

Odpowiednia mieszanka gum w oponach zimowych sprawia, ze ich właściwości jezdne aktywowane są poniżej 7 stopni Celsjusza. Cięższe i zdecydowanie miększe zapewniają bezpieczeństwo na śliskich powierzchniach, na których opony letnie nie sprawdzą się nawet w najmniejszym stopniu.

Tak zwane zimówki zawierają w swoim składzie dużo krzemionki, naturalnego kauczuku oraz olei roślinnych wraz z żywicą, dzięki czemu pozostają elastyczne nawet w bardzo niskich temperaturach. Struktura bieżnika zdecydowanie się wyróżnia – duże bloki w części barkowej i odpowiednio ukształtowane lamelki zdecydowanie zwiększają przyczepność opon do niesprzyjającego oponom letnim podłoża.

Opony całoroczne

Opony całosezonowe łączą ze sobą zalety obu opisywanych wyżej typów opon, jednak nie osiągając maksimum ich dobrych parametrów jezdnych. Jest jednak i druga strona medalu, która ukazuje jak bardzo wygodnej takie opony całoroczne mogą być. Brak skrajnych wad takich opon i możliwość zapewnienia sobie wygody odnośnie częstotliwości ich zmian sprawiają, że wiele osób decyduje się właśnie na taką ich wersję.

Dobre właściwości jezdne, uniwersalność i oszczędności w kwestii zarówno zakupu, jak i wymiany opon przemawiają zdecydowanie za kupnem opon całorocznych, które z roku na rok robią się coraz bardziej popularne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *